keskiviikko 6. elokuuta 2014

Reissumme alkutaival Boliviassa

No niin! Vaikka olen jo takaisin Suomessa niin aion kirjoittaa vielä muutaman kirjoituksen esimeriksi heinäkuussa tekemästä matkastamme ja muista käytännön asioista. Heinäkuun alussa siis lähdin kahden kaverini kanssa kolmen viikon reissulle. Kuten viimeisimmästä kirjoituksestani voi päätellä, matkasuunnitelmamme eivät olleet täysin selvillä, mutta jonkinlainen idea meillä oli mielessä. Aluksi lensimme Santiagosta La Paziin ja, kun astuin La Pazissa ulos lentokoneesta, mua alkoi heti heikottamaan ja meinasin pyörtyä. En ollut ainoa, jolla oli vaikeuksia sopeutua La Pazin korkeaan ilmatilaan, vaan muutama muukin matkustaja näytti voivan pahoin ja muutama joutui makaamaan hetken toipuakseen hapenpuutteesta, koska kyseinen lentokenttä sattuu olemaan yli kolmessa tuhannessa metrissä.
La Paz

La Paz on kaupunkina melko mielenkiintoinen, mutta sillä kertaa yövyimme siellä vain yhden yön. Heti seuraavana päivänä jatkoimme matkaa kohti Copacabanan kaupunkia ja Titicaca järveä, joka on Etelä-Amerikan suurin järvi. Halusimme mennä käymään saarella nimeltä Isla del Sol, joka on saari Titicaca järvessä ja josta löytyy muun muassa mielenkiintoisia inkaraunioita. Päästyämme Copacabanaan meille selvisi, että saarelle menee vain muutama lautta päivässä ja sen päivän viimeinen lautta ehti jo mennä. Emme kuitenkaan halunneet jäädä kaupunkiin yöksi, joten päätimme maksaa yksityiselle yritykselle, jotta saimme kyydin saarelle. Jouduimme maksamaan paljon normaalia enemmän tuosta kyydistä, mutta saarelle päästyämme älysimme, että se oli sen arvoista. Saari näytti erittäin mielenkiintoiselta ja siellä oli paljon ihmisiä, jotka saivat elantonsa maanviljelystä ynnä muista ”perinteisistä” ammateista. Etelä-Amerikkalainen kulttuuri oli vahvasti läsnä tuolla saarella. Kävelimme saarta ympäri ja löysimme vanhoja inkaraunioita ja erittäin hienoja maisemia. Inkat uskoivat, että aurinkokuningas syntyi tuolla saarella ja saari on saanut nimensä hänen mukaansa.

Copacabanasta otimme bussin suoraan Cuscoon, Perussa. Cusco oli ennen Etelä-Amerikkaa hallinneiden Inkojen pääkaupunki ennen kuin espanjalaiset tuhosivat Inkavaltion. Inkoista ja tästä reissusta hieman lisää seuraavassa kirjoituksessa.

1. Hei! Opiskelen Oulun yliopistossa ja tutkin gradussani, kuinka persoonallisuus vaikuttaa kykyyn sopeutua vieraaseen maahan Latinalaisen Amerikan kontekstissa. Olen etsimässä tutkimukseeni henkilöitä, jotka ovat olleet vaihdossa tai vapaaehtoistyössä kyseisellä alueella lähivuosina. Huomasin blogistasi, että sinä olet ollut ja olisinkin erittäin kiitollinen, jos voisit auttaa minua tutkimuksessani!

Osallistuminen on helppoa, tehtävänä on ainoastaan täyttää netissä oleva kysely sekä siihen sisältyvä persoonallisuustesti. Kyseinen persoonallisuustesti on laadukas ja saat siitä kattavat tulokset heti myös itsellesi! Testi on yhdysvaltalaisen psykologin suunnittelema ja näin ollen englanniksi, joten kohtalainen englanninkielen taito vaaditaan testin onnistumiseksi. Muut tutkimuksen osa-alueet ovat kuitenkin suomeksi.

Osallistuneiden kesken arvon 100€ lahjakortin joko Finnairille tai Norwegianille, voittajan toiveen mukaisesti. Ilmoitathan piakkoin, mikäli haluat osallistua tutkimukseeni! Terkuin Minne (minne.merikukka@gmail.com)